Top Social

Vinkit hyvään uneen

lauantai 9. joulukuuta 2017





Listasin muutaman vinkin, joilla saat parannettua unesi laatua


  • Säännöllinen unirytmi


  • Alkoholin käyttö vähentää melatoniinin (unihormoni ) tuotantoa ja liiallinen alkoholinkäyttö lyhentää REM-unta. 


  • Lämmin kylpy tai lämmin maito auttavat saamaan unen päästä kiinni. Se perustuu siihen, että kehon lämpötilan nouseminen ja sen jälkeiseen lämpötilan laskemiseen .Silloin  nukahtaminen helpottuu.


  • Huonekasvit parantaa ilmanlaatua makuuhuoneessa, Anopinkieli, muratti ja aloe vera ovat ilmaa phdistavia ja siten parantavat myös unesi laatua. 


  • Tryptofaani on unihormoni, joka muuttuu elimistössä melatoniiksi. Cashewpähkinät, kurpitsansiemenet, viikunat ja taatelit saattavat tuoda hyvän unen, kun niitä nautitaan illalla


  • Melatoniinia on kaurassa, joten iltapuuro banaaneilla, viikunoilla tai taateleilla voivat auttaa luonnollisesti myös unettomuuten. 


  • Hyvään uneen vaikuttaa myös stressinhallinta, joten viimeiseksi illalla ei kannata katsoa sosiaalisen median feedejä.  (Mutta senhän me kaikki tiesimme)



Mikä on sinun paras vinkkisi hyvän unen saavuttamiseen?

lilli
10 kommenttia on "Vinkit hyvään uneen"
  1. Hyvät vinkit. Itse nukahdan kun laitan silmät kiinni, joten minulla ei ole vinkkejä lisää tähän.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on kyllä hyvä asia. Mieheni kuuluu myös tähän onnekkaaseen ihmisryhmään:-)

      Poista
  2. Vinkkilistasi oli todella kattava ja kuinka kauniit kuvat �� Itselleni fyysinen rasitus on paras unilääke! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi Kiitos Vilma kommentistasi! Fyysinen rasitus on kyllä todella hyvä unilääke myös

      Poista
  3. Lukeminen! Enkä nyt tarkoita sitä facebookin feediä vaan ihka aitoa kirjaa. Myös iltateen nauttiminen ainakin itsellä rauhoittaa ja auttaa saamaan unen päästä kiinni helpommin :) Hyviä vinkkejä annoit!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. oi lukeminen! Totta! Siinä hyvä lahjatoive:-)

      Poista
  4. Tosi hyvät vinkit!

    Minullekin sopii hyvänä ”unilääkkeenä” raskas liikunta ennen nukkumaanmenoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Liikunta on hyvä, aktiivisen ja terveen elämäntapojen lisäksi!

      Poista
  5. Hyvä univinkkejä niitä kaipaaville. Itse olen varustettu sellaisilla unenlahjoilla, että kun menen nukkumaan nukahdan välittömästi ja herään siihen kun kännykkä soittaa aamulla herätystä. Jos herään yöllä on se merkki siitä, että olen tulossa kipeäksi.

    VastaaPoista

Hei, minä pidän kommenteistasi!